Marte Meo er en filmbaseret vejledningsmetode til familier med børn i 0-3-årsalderen. Metoden er effektiv, når forældre gerne vil støtte deres barn bedre i at trives og udvikle sig sundt og godt. Marte Meo terapeuten vil gennemgå filmen og analysen med dig/jer. Ud fra denne gennemgang og analyse får I et arbejdspunkt, hvorefter I typisk filmer igen cirka to uger efter. Dette viser vi dig/jer igen på film. Marte Meo forløbet afsluttes, når I oplever en positiv udvikling sammen med jeres barn. Hvordan foregår det? Som udgangspunkt filmer I selv små klip på 5-7 min. Herefter analyserer Marte Meo-terapeuten filmen og finder frem til følgende: Hvad kan barnet allerede? Hvad har barnet brug for at lære? Hvad gør du/I allerede, som støtter barnets udvikling? Hvad skal du/I gøre noget mere af eller gøre på en bestemt måde for at hjælpe jeres barn videre i sin udvikling? Kommunikationsprincipper Positiv ledelse Når vi voksne har fastlagt, hvad der skal ske, fortæller vi barnet, hvad det skal gøre på en guidende og positiv måde og undlader at stille spørgsmål til barnet, hvis det ikke har et valg. Positiv ledelse indeholder: Kontakt før opgave, tydelig start, ord på opgaven, afvent barns reaktion, trinvis guide på barns niveau, positivt bekræfte barnets adfærd og tydelig afslutning på opgave. Vi voksne er altid ansvarlige for den trygge og positive stemning.   Sæt ord på dig selv Når vi sætter ord på, hvad vi gør og oplever, lærer barnet os at kende. Vi gør os forudsigelige for barnet, hvilket skaber tillid og tryghed.   Bekræft barnet positivt Når vi viser barnet, at det er set og forstået med et positivt kropssprog, I positive toner og med positive lyde/ord, føler barnet sig værdifuldt, hvilket styrker selvværd.   Turtagning Når vi skiftes til at være ”på” og give plads til andre, lærer barnet de grundlæggende sociale egenskaber. Barnet lærer, at det også bliver barnets tur.   Triangulering Når vi kæder andre personer eller genstande ind i vores samspil med barnet, styrker vi barnets bevidsthed om omverden og egen roller deri.   Følg barnets initiativ Når vi reagerer relevant på det, barnet gør, siger eller føler, oplever barnet sig set, respekteret og værdifuldt, hvilket styrker relationen og barnets selvværd.   Sæt ord på barnet Når vi sætter ord på det, barnet gør, er optaget af eller føler i nuet, lærer barnet sig selv at kende. Barnet føler sig set og forstået, hvilket styrker relationen og barnets selvværd.   Følg barnets initiativ - Når vi reagerer relevant på det, barnet gør, siger eller føler, oplever barnet sig set, respekteret og værdifuldt, hvilket styrker relationen og barnets selvværd Sæt ord på barnet - Når vi sætter ord på det, barnet gør, er optaget af eller føler i nuet, lærer barnet sig selv at kende. Barnet føler sig set og forstået, hvilket styrker relationen og barnets selvværd. Sæt ord på dig selv - Når vi sætter ord på, hvad vi gør og oplever, lærer barnet os at kende. Vi gør os forudsigelige for barnet, hvilket skaber tillid og tryghed. Bekræft barnet positivt - Når vi viser barnet, at det er set og forstået med et positivt kropssprog, I positive toner og med positive lyde/ord, føler barnet sig værdifuldt, hvilket styrker selvværd. Turtagning - Når vi skiftes til at være ”på” og give plads til andre, lærer barnet de grundlæggende sociale egenskaber. Barnet lærer, at det også bliver barnets tur. Triangulering - Når vi kæder andre personer eller genstande ind i vores samspil med barnet, styrker vi barnets bevidsthed om omverden og egen roller deri. Positiv ledelse - Når vi voksne har fastlagt, hvad der skal ske, fortæller vi barnet, hvad det skal gøre på en guidende og positiv måde og undlader at stille spørgsmål til barnet, hvis det ikke har et valg. Positiv ledelse indeholder: Kontakt før opgave, tydelig start, ord på opgaven, afvent barns reaktion, trinvis guide på barns niveau, positivt bekræfte barnets adfærd og tydelig afslutning på opgave. Vi voksne er altid ansvarlige for den trygge og positive stemning. Tilsat et mildt ansigt, positive toner og troen på det gode i mennesker, udgør disse Marte Meo principper tilsammen anerkendende og udviklingsstøttende kommunikation, der forbedrer relationer, selvværd og livslyst.